Kombinasjonen aktivitet og turmat er sjelden feil og denne helgen var intet unntak. Hvordan kombinere familietid, aktivitet og mathygge? Vi har ikke fasiten, men opplevde at denne helgen er et godt eksempel.

Marius sitt høydepunkt om våren og sommeren er å klatre ute, mens jeg elsker å sykle. Vi bestemte oss derfor å prøve en liten kombinasjon. Løsningen var at jeg og kona til klatrekompisen fikk gleden av å sykle til Moss, hvor de skulle klatre, mens de var sammen med barna. 2.5 timer senere møttes vi på parkeringsplassen foran klatreveggen, og hadde en kort familiestund før gutta skulle få klatre.

Turmat havregrøt, skogsbær, kokosmelk og banana

Vi dro på lekeplassen i nærheten før vi kom tilbake og laget lunsj. Og det er få ting som smaker bedre enn en god lunsj etter aktivitet. På menyen denne dagen var havregrøt med kokosmelk, banan og skogsbær. Skikkelig turmat med andre ord.

Turmat havregrøt, skogsbær, kokosmelk og banana

Fordelen med denne maten er at den er veldig rask å lage. En primus og ingrediensene nedenfor så er maten nesten klar.

Dette trenger du til havregrøt for 3 person:

  • 50/50 store og små havregryn (5 dl)
  • 1 boks kokosmelk
  • 5 dl vann
  • 2 bananer
  • ½ pose skogsbær (tint)

Slik lager du havregrøt med kokos, skogsbær og banan:

Sett på primusen. Bland havregryn, kokosmelk og vann. Kok opp under omrøring. Når grøten er ferdig blander du inn moste bananer. Serveres med tinte skogsbær. Det smaker friskt og anbefales som turfrokost eller turlunsj.

Håper du tester turmaten på din neste tur.

Turmat havregrøt, skogsbær, kokosmelk og banana
Turmat Lefsepizza-2
havremuffins
suppe på termos