sunn-hjemmelaget-nottesjokolade-5kløver blogg

I dag har jeg virkelig levd permisjonslivet. Hvertfall det jeg tror de aller fleste forbinder med permisjon. Jeg har nemlig vært på lunsj i byen med en god venninne. Et fint lite italiensk sted med kjempegod mat. Vi koste oss der i et par timer med skravling, mat, amming og enda mer skravling. Treningen i dag ble gåturen fram og tilbake. Når klokka tikker inn  på 20 000 skritt så får jeg si meg fornøyd med det 🙂 Eller, mammamageøvelsene mine skal selvfølgelig gjøres. Må ikke glemme dem selv om det er fredag!

Amanda og Marius har tatt sin fredagstur til svømmehallen så mens tvillingene tok sin lille ettermiddagslur har jeg kokkelert litt sunnere snacks til helgekosen. Denne gangen ble det mørk sjokolade med ristede nøtter og havsalt. Nam, sier jeg bare!
Du kan selvfølgelig bruke de nøttene du synes er best, men jeg brukte mandler, cashew, valnøtter og hasselnøtter. Siden jeg er så glad i rosiner puttet jeg litt av det oppi også. Mmmmm…Sunnere fruktnøtt 🙂 Dette må du virkelig prøve i helgen!

Her har du oppskriften på de herlige nøttesjokladene:

  • 1 dl mandler
  • 1 dl hasselnøtter
  • 1 dl valnøtter
  • 1 dl cashewnøtter
  • 100 g mørk sjokolade, helst 70 %
  • havsalt
  • Eventuelt litt rosiner.

Slik gjør lager du “sunne” nøttesjokolader:

Rist nøttene i en tørr panne. Ha de over på en fjøl. Jeg fjernet det løse skallet som kommer på hasselnøttene. Hakk de i mindre biter. Smelt sjokoladen i vannbad. Ha mesteparten av nøttene i sjokoladen og bland godt (det blir akkurat litt for mye nøtter i forhold til sjokolade, så hold igjen litt). Bruk en spiseskje og lag små topper på et matpapir eller et fat. Strø over havsalt og sett de i kjøleskapet til avkjøling. En stor favoritt her i huset. De kan også fryses hvis du vil spare noen til senere 😉

5kløverpappa sier at nøttesjokoladene smaker like godt som det høres ut som 😉

sunn-hjemmelaget-nottesjokolade-3