Jeg elsker peanøttsmør og kunne gjerne spist det hver eneste dag. Det smaker utrolig godt i havregrøten, men ulempen er at den gir så veeeeeldig mye ekstra kalorier. Hvertfall så mye peanøttsmør som jeg vil ha i 😉 Nå har jeg funnet løsningen.Jeg bruker nemlig fettredusert peanøttmel. Det får du kjøpt på helsekosten og koster litt, men så lite som jeg har i så holder den i evigheter. Bruker også sukrin gold for at det skal bli litt søtsmak, men det kan du bytte ut med honning eller vanlig sukker hvis du vil. Det er så lite som skal til for at det gir det lille ekstra.

I denne porsjonen er det ca 300 kalorier. Sunne, mettende kalorier som holder deg mett lenge. Anbefaler og gjøre den litt større til en mann som trenger litt mer og gå på.

Til 1 porsjon med havregrøt med peanøttsmak, trenger du:

  • 30 g lettkokte havregryn
  • 5 g (ca 1/2 ss) peanøttmel
  • 1/2 ss sukrin gold eller annen søtning
  • litt salt
  • 1 dl melk + 1/2 dl vann eller 1,5 dl vann
  • 1/4 banan
  • Litt frosne bringebær eller blåbær
  • Cottage cheese (30 g til min porsjon)
  • Peanøtter til topping (11 g til min porsjon)

Slik gjør du for å lage havregrøt med peanøttsmak:

Ha frosne bringebær i en skål. Knus de litt med fingrene så de tiner raskere.

Ha havregryn, peanøttmel, søtning, salt og væske i en liten kjele. Kok opp under omrøring og på middels varme. La det putre til den tykner. Mos banan med en gaffel og rør inn. La det bli varmt.

Ha grøten over bringebærene. Fordel cottage cheese og nøtter over. Topp med litt ekstra søtning og gjerne kanel.

Håper det smaker 🙂

Eltefrie frørundstykker
halvgrove rundstykker med rug og chia