Dette bør strengt tatt ikke bare være en lunsj. Den passer like fint som en lett kveldsmat, frokost eller du kan ha den til dessert. Siden jeg var liten har mamma og jeg kost oss med dette hver sommer. Det er kanskje derfor jeg forbinder den så veldig med sol, varme og late sommerdager. Det er faktisk så enkelt som yoghurt med eple og rosiner. Vi hadde alltid melonyoghurt, men nå som det har kommet så mange forskjellige typer og velge mellom så er det jo bare til å velge sin favoritt.

Med årene har den blitt utbedret med både cottage cheese og karamelliserte nøtter, noe som også gjør den mektigere og bidrar til at jeg kan kalle den for et lite måltid.

Anbefales virkelig på det sterkeste!

Til 1 person med frisk sommerlunsj, trenger du:

  • 1 beger av din favorittyoghurt, jeg pleier og bruke yoplait med vanilje eller kokos
  • 50 g cottage cheese
  • 1/2-1 grønt eple
  • litt rosiner
  • hakkede nøtter etter ønske (tips til karamelliserte og himmelske nøtter finner du under)

Slik gjør du for og lage frisk sommerlunsj:

Skrell eplet og skjær det i små terninger. Bland yoghurt og cottage cheese. Rør inn eplebitene. Topp med ønsket mengde nøtter og rosiner. Det smaker også godt med et dryss kanel.

Karamelliserte nøtter, nok til en liten skål og flere toppinger 🙂

  • 1 neve mandler
  • 1 neve naturelle cashewnøtter
  • 1 ss sukrin gold
  • 1/2 ts havsalt

Slik gjør du for og lage karamelliserte nøtter:

Hakk mandler og nøtter smått. Ha de i en tørr og varm panne. Rist de lett i noen minutter. Trekk pannen av varmen og ha på sukrin og salt. Bland raskt og godt sammen.

Avkjøl og knekk i mindre biter. Oppbevares i en skål langt bak i skapet så du ikke spiser de opp med en gang 😉

pannekaker med søtpotet
grove vafler med eple og gulrot
pannekaker med proteiner